Onderwijs in groep 1 en 2
In groep 1 en 2 wordt veel gewerkt met thema’s die dicht bij de belevingswereld van de kinderen liggen.
Elke vier à zes weken wordt er een nieuw interessant onderwerp behandeld. De seizoenen, feesten en vieringen komen uiteraard uitgebreid aan bod, maar we leren ook over thema’s als de bakker, dinosaurussen, de bouw, landen en muziek.
Ontwikkelingsgericht onderwijs
Kleuters leren anders dan kinderen uit de hogere groepen. Kleuters leren vooral door ervaringen op te doen tijdens het spelen. Spelen, spelen en nog eens spelen. Op Het Baken willen wij daar graag bij aansluiten en wij hebben daardoor de keus gemaakt voor ontwikkelingsgericht werken in de groepen 1 en 2. Echte spel- en onderzoeksactiviteiten zorgen voor betekenisvolle leerinhouden. Echte problemen en kwesties dagen uit tot kritisch handelen en denken. Uw kind werkt spelenderwijs, maar wel gericht. Daarnaast vinden wij beweging heel belangrijk. Uw kind speelt vaak buiten en krijgt spel- en gymlessen in het speellokaal. Samen werken we aan de brede ontwikkeling van kinderen.
Beredeneerd aanbod taal & rekenen
De leerkrachten van de onderbouw maken gebruik van het beredeneerd aanbod op het gebied van taal en rekenen. Vooraf zijn duidelijke onderwijskundige doelen gesteld van waaruit wij onze lessen vormgeven. Het beredeneerd aanbod is thematisch en bevat zowel sociale als culturele activiteiten. We kiezen thema’s die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Door diverse spel- en leersituaties te creëren prikkelen we de taalontwikkeling, grove en fijne motoriek, zintuigelijke ontwikkeling, sociaalemotionele ontwikkeling, creatieve vorming en ruimtelijke oriëntatie. Het kind geeft daarbij op actieve manier het eigen leren vorm. De leerling zit vol met vragen. Het kind wordt serieus genomen en gestimuleerd te zoeken naar antwoorden. Uw kind werkt spelenderwijs, maar wel gericht. Daarom speelt uw kind vaak buiten en krijgt het spel- en gymlessen in het speellokaal.